Pages

Wednesday, November 14, 2012

TASAWWUR TARBIYYAH ISLAMIYYAH




               
Peace be upon you, May Allah bless...dear beloved readers, entry kali ini tajuk yang diketengahakan kemungkinan agak berat walaupun sering kita dengar, tapi percayalah walaupun benda ni nampak berat kenyataannya perkara inilah yang menjadi fundamental dalam kehidupan kita selain kesaksian kita kepada Allah S.W.T serta Rasulnya. Ingin dijelaskan juga bahawa entry kali ini hanyalah diolah oleh saya berdasarkan sumber- sumber yang berkenaan. ^_^
Tarbiyyah…
“Erm.. Apakah??? Perkataan Arab semacam je niii… Erm mungkin untuk mereka yang mahu bergelar ustaz, ustazah, motivator Islamic ataupun yang terlibat dengan Badan Dakwah sekolah je kut… Ok, abaikan…..”
Apabila menyebut kalimah Tarbiyyah kemungkinan ada yang masih janggal ataupun bagi mereka yang sudah selalu mendengar perkataan ini akan menganggap Tarbiyyah itu sesuatu yang remeh dan tak perlu diambil pusing. Konsep itu ternyata salah  kerana tarbiyyah inilah yang menjadi fundamental  bagi setiap perlakuan kita dalam kehidupan ini terutama bagi mereka yang bergelar Islam, TARBIYYAH ISLAMIYYAH tu merupakan sesuatu yang memamng wajib diambil tahu dan bukan dipandang remeh. Tanpa Tarbiyyah Islamiyyah yang sebenar dan mengikuti panduan yang akan runtuhlah ummah.
Wahai yang bergelar hamba Allah, Tarbiyyah Islamiyyah itu tujuannya adalah untuk meningkatkan keimanan dan mengukuhkan keimanan kita kepada Allah S.W.T. Seterusnya, matlamat keimanan itu pula adalah untuk meningktakan ketaqwaan kita kepada Allah S.W.T agar kita dapat sentiasa memelihara diri kita daripada terlibat dengan kemungkaran dan sentiasa melaksanakan yang diperintahkan Allah S.W.T. akhirnya terbentukal diri kita sebagai ISLAM SEJATI YANG HAKIKI dengan keizinan Allah S.W.T.
“Wahai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah dan carilah jalan yang mendekatkan diri kepadaNya dan berjihadlah pada jalannya supaya kamu mendapat keuntungan” (Surah Al-Maidah ayat 35)
Berdasarkan firman Allah S.W.T diatas sudah jelas , terang lagi bersuluh menegenai perintah Allah yang menuntut kita untuk mencari jalan agar kita dapat mendekatkan diri kepada Allah S.W.T  seterusnya berjihad di jalan Allah. Jelas bukan setiap sesuatu itu tidak datang bergolek, segalanya perlu ada usaha. Dari konteks jihad fisabillah pula merangkumi aspek yang luas bukan sekadar berperang di medan perang tetapi termasuklah dalam usaha menuntut ilmu serta jihad yang paling besar iaitu jihad melawan nafsu.  Oleh itu, fahaman tabiyyah ini perlu ditegakkan semula agar tidak lagi diambil mudah oleh umat Islam terutama para pemimpin yang menggalas tanggungjawab dan amanah bukan sekadar memimpin untuk populariti dan menang kerusi sewaktu bertanding. Rasulullah S.A.W telah melaksanakan dasar- dasar pentarbiyyahan ini dengan berkesan dan hasilnya ialah generasi yamg memahami erti sebenar Islam .

Setiap sesuatu itu pasti punya matlamat, begitu juga dengan Tarbiyyah Islamiyyah yang punya matlamat penting untuk dicapai iaitu untuk melahirkan umat dimana generasinya mempunyai ta’alluq billah yang kuat iaitu generasi beramal soleh yang mana menepati ayat Allah S.W.T iaitu “Sesungguhnya sembahyangku, ibadahku, hidupku dan matiku kuserahkan hanya kepada ALLAH seru sekalian alam.” Generasi yang memberi komitmen sepenuhnya untuk Allah S.W.T dalam apa jua yang dilakukannya serta mereka yang ingin memburu syurga Ilahi dan tidak mahu melewati neraka jahanam tempat sekalian insan yang berada dalam kerugian. Setelah itu , melalui generasi yang punyai ta’aluq billah yang utuh inilah lahirnya generasi yang menghargai perjuangan dalam menegakkan syiar Islam seperti yang terkandung dalam ayat cinta Allah, “Sesunguhnya orang-orang yang beriman hanyalah orang-orang yang beriman kepada Allah dan RasulNya, kemudian mereka tidak ragu-ragu untuk berjihad dengan harta dan jiwa mereka pada jalan Allah. Mereka itulah orang-orang yang benar” (Surah Al—Hujurat : 15). Jelas bukan untuk menjadi daei ataupun pendakwah yang menegakkan syiar Islam perlu ada tarbiyyah bukan sekadar dakwah serta pentingnya tarbiyyah ini untuk segenap masyarakat umum.

Umumnya, Tarbiyyah Islamiyyah adalah untuk memastikan setiap umat Islam berterusan beribadat kepada Allah S.W.T  dan mempraktikkan nilai Islam yang sebenar dalam kehidupan  seperti dalam ayat “Dan ingatlah tidak Aku menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mengabdikan diri kepadaKu” (Surah Az Zariyat : 56)Seterusnya, tarbiyyah bertujuan untuk melahirkan khalifah yang memenuhi  fitrah manusia yang asal  seperti  yang terkandung dalam ayat suci Allah “Dan (ingatlah) ketika Tuahnmu berfirman kepada malaikat: “sesungguhnya Aku hendak  menjadikan seorang kahlifah di bumi” (Al-Baqarah : 30). Jadinya untuk menjadi pemimpin atau khalifah bukan sesuka hati sesedap rasa sahaja, perlu ada ilmu bukan? Dan ilmu itu sudah semestinya datang melalui tarbiyyah. Matlamat seterusnya pula ialah menjalankan syariat Allah S.W.T iaitu sesuatu yang menjadi asas dalam setiap perilaku kita sebagai Islam yang sahih.

Wahai penghuni bumi di bawah lembayung langit Ilahi, Tarbiyyah Islamiyyah itu mempunyai prinsip yang jelas dan sudah digariskan panduannya agar kita tidak membuta tuli dalam tarbiyyah. Berikut adalah prinsip Tarbiyyah Islamiyyah berdasarkan sumber artikel di sebuah laman web Islam.
1.Tarbiyyah Islamiyyah adalah perkara wajib kerana ia merupakan agenda terpenting Rasulullah saw dan kerja utama Rasulullah saw dan juga nabi-nabi dan rasul-rasul yang terdahulu.

2. Tarbiyyah Islamiyyah perlulah berlandaskan kepada keikhlasan kepada Allah swt, iaitu mengajar dan mempelajari ilmu pengetahuan kerana Allah swt semata-mata, bukan kerana material atau kerana matlamat lain yang bukan mencari keredhaan Allah swt.

3. Tarbiyyah Islamiyyah itu tidak terikat dengan masa dan umur. Ia dilakukan secara terus menerus bermula daripada kandungan yang baru dilahirkan sampailah kepada berpindah kea lam kubur. Tidak ada seorang pun yang boleh mendakwa dirinya sudah sempurna, paling alim dan bijak. Ini kerana ilmu yang Allah swt bekalkan kepada manusia adalah sangat terhad dan sedikit Cuma berbanding dengan ilmu Allah swt yang tidak bertepi.

4. Tarbiyyah Islamiyyah berjalan di atas prinsip al takamul (lengkap melengkapi) anatar ilmu dengan iman. Iman mengajak manusia mencari ilmu, manakala ilmu pula mengajak manusia beriman. Firman Allah swt yang bermaksud:

“Sebenarnya yang menaruh bimbang dan takut (melanggar perintah) Allah dari kalangan hamba- hambanya hanyalah orang-orang yang berilmu. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha pengampun” (Surah Al Fathiir : 28)

5. Tarbiyyah Islamiyyah itu mengajak supaya bersikap tidak terus menerima apa sahaja yang dipusakai daripaa generasi yang lalu melainkan sudah dibuat kajian yang teliti dan dipastikan bahawa ia benar. Firman Allah swt yang bermaksud:

“Dan (orang-orang yang tidak beriman itu) apabila mereka melakukan sesuatu perbuatan yang keji, mereka berkata: “kami dapati datuk nenek kami mengerjakannya, dan Allah perintahkan kami mengerjakannya.” Katakanlah (wahai Muhammad) “Seungguhnya Allah tidak sekali-kali menyuruh mengerjakan perbuatan yang keji. Patutkah kamu mengatakan terhadap Allah apa yang tidak kamu mengetahuinya?” Al-A’raf : ayat 28)

Sahabat serta saudara seIslamku, Tarbiyyah Islamiyyah ini juga mempunyai beberapa elemen penting. Antara elemen Tarbiyyah Islamiyyah ialah Tauhidullah (mengesakan Allah), Nubuwwah (berlandasakan apa yang dibawa oleh para Nabi) dan Al-Hasyr wal Jaza’ (hari manusia dikumpulkan dan diberi pembalasan).
Tauhidullah merupakan element yang utama kerana berdasarkan elemen ini ia mendorong  tindakan bersifat tajarrud iaitu bersih dari sebarang ideoogi dan pengaruh mana-mana pihak seperti hedonism, secularism, modernism, liberalism, dan orentalis. Ia juga berupaya menentukan unsur-unsur jahiliyyah dan menegakkan Islam persis memisahkan antara haq dan batil. Nubuwwah pula adalah menyampaikan setiap sesuatu itu berlandaskan apa yang dibawa oleh para nabi bukan berdasarkan tabiyyah jahiliyyah yang tidak punya paksi atau kayu ukur yang khusus dan terpelihara dan hanya berlandaskan logik akal. Elemen terakhir iaitu Al-Hasyr wal Jaza’ pula bertujuan untuk memastikan manusia atau umat Islam tidak menjadikan duniawi sebagai matlamat terakhir serta penghabisan mereka dalam memburu kebahagiaan dan kejayaan tetapi ukhrawi iaitu akhirat perlu menjadi pendamping matlamat duniawi atau lebih senang ungkapannya ialah keseimbangan antara duniawi dan ukhrawi, sesiapa yang menginginkan dunia perlukan ilmu dan begitu juga bagi sesiapa yang menginginkan akhirat perlukan ilmu juga. Jadinya, jelas bukan hubung kait dunia dan akhirat melalui Tarbiyyah Islamiyyah.

Tarbiyyah Islamiyyah mempunyai cabang yangmerangkumi keseluruhan kehidupan kita sebagai seorang manusia. Antaranya ialah, Tarbiyyah Aqliyyah, Tarbiyyah Khuluqiyyah (tingkah laku), Tarbiyyah Jihadiyyah (Jihad),
1. Tarbiyyah Aqliyyah
Mendidik dan mengajar ahli memimpin akal untuk berfikir, memberi pandangan dan tafaqquh dalam ilmu serta boleh merancang berlandaskan sumber-sumber utama.Berikut adalah tuntutannya:
a) melatih akal supaya boleh berfikir dan merancang untuk keperluan gerakan
b) menghindarkan diri dari budaya taqlid daripada orang lain atau orang terdahulu.
c) Mendidik akal mengkaji sumber-sumber syariah dan melatih diri mengaplikasikannya berdasarkan keperluan dan kesesuaian semasa.
d) Berlatih mendengar dan meraikan pandangan ahli, mempertimbangkan pandangan tersebut barlandaskan asas Islam.
e) Sentiasa menjadikan sumber asas Islam sebagai makanan akal.
f) Berlatih untuk mengembangkan pemikiran (pemikiran terbuka).

2. Tarbiyyah Khuluqiyyah (tingkah laku)
Akhlak itu meliputi seluruh sudut kehidupan. Ia meliputi kawalan nafsu, benar dalam percakapan, ihsan dalam amalan, amanah dalam muamalat, berani dalam memberi pandangan, adil dalam menghukum, berazam untuk kebaikan dan sebagainya. Terdapat beberapa elemen penting dalam Tarbiyyah Khuluqiyyah yang harus diaplikasi oleh setiap kita iaitu:
a)Sabar – sabar dengan apa jua keadaan walaupun dalam keadaan susah, senang, suka, sedih dan sebagainya
 b)Thabat (tetap pendirian) – istiqomah dan iltizam dengan perjuangan. Perlu menjadikan Rasulullah saw sebagai qudwah hasanah.
c) Amal (berwawasan) – mempunyai azam untuk menaikkan Islam dan memberi pengharapan terhadap kejayaannya, tidak berputus asa dalam perjuangan Islam.
 d)Mencurahkan tenaga – gigih dan berusaha dalam menggerakkan jamaah. Tidak kedekut dalam menyumbangkan masa, tenaga, harta, kebahagiaan keluarga hatta diri sendiri untuk jamaah

3. Tarbiyyah Jihadiyyah (Jihad)
Tarbiyyah Jihad merangkumi iman, akhlak, ruh, usaha bersama kawalan dan latihan dan tindakan. Menanam ruh jihad termasuklah jihad nafsu, harta, jiwa dan masa. Oleh itu tarbiyyah jihad mencakupi: Kefahaman, Akhlak, Iman, Persediaan ruh, Persediaan mental, Persediaan jasad, dan Persediaan keperluan (peralatan)

4. Tarbiyyah Ijtimai’e
Firman Allah swt yang bermaksud:
“Wahai orang-orang yang beriman, rukuklah kamu, sujudlah kamu, sembahlah tuhan kamu dan berbuatlah kebaikan supaya kamu beruntung. Dan berjuanglah (di jalan Allah) dengan perjuangan yang sebenarnya” (Surah Al Hajj : 77-78)
Perkara yang perlu dilakukan oleh ahli-ahli jamaah adalah:
Sebagai pengubah masyarakat dengan cara membuat pemusatan untuk memberi khidmat dalam apa jua keadaan sekalipun, sama ada memberikan ta’lim, latihan dan rawatan dalam penjagaan masyarakat kepada penunjuk agama.Seterusnya, memberikan komitmen yang penuh kepada gerakan Islam dalam menjalani kerja-kerja dakwah dan mahir dalam merancang strategi dakwah.

5. Tarbiyyah Fizikal
Tarbiyyah ini membawa matlamat kesihatan fizikal dan menyelamatkannya dari penyakit, kekuatan anggota fizikal dan boleh berfungsi bila-bila masa, menjana kekuatan fizikal dengan mempelbagaikan medan perjuangan.

6. Tarbiyyah Siyasah
Tarbiyyah siasah memberi perhatian kepada pembentukan bangsa daripada pengabdian diri kepada ideologi kepada ketaatan kepada Allah swt. Ia menitikberatkan perkara hukum, peraturan daulah, hubungan kerajaan dengan musuh, kaitan antara muslim dan non-muslim dan seumpamanya. Justeru gabungan antara tarbiyyah siyasah dan tarbiyyah agama perlu dibina agar tidak berlaku pemisahan. Maka harus ke atas kita untuk:
a) Kuatkan kesedaran dan sensitiviti dalam membebaskan bumi Islam daripada kuasa kafir dan munafik.
b)Mengumpulkan sebanyak mungkin kemahiran dan skil pembinaan siasah Islamiyyah .
c)Menjalin hubungan baik dengan pemerintah serta non-muslim yang lain menampilkan asas agama secara praktikal .
d)Merancang tindakan dan aktiviti selaras dengan kehendak syariat.
e)Memberikan pengisian ringkas tentang kesyumulan Islam dalam program siasah.

Seterusnya, tarbiyyah ini amat penting dalam harakah Islamiyyah iaitu pergerakkan Islam. Harakah Islamiyyah perlu menekankan aspek Tarbiyyah kerana tarbiyyah merupakan asas paling utama dan tulang belakang bagi sesebuah harakah Islamiyyah. Sesebuah harakah Islamiyyah seharusnya mewujudkan unsur-usnur yang mampu melahirkan ahli jamaah yang mempunyai sifat-sifat berikut:
a)Berkebolehan memimpin, membimbing dan mentarbiyyah ummah.
b) Berkemampuan untuk menyampaikan dan mempertahankan fikrah Islam yang didokong oleh Harakah Islamiyyah.
c) Kritikal dan tidak menjadi pengikut semata-mata.
d)Mempunyai pandangan yang mendalam terhadap waqi’
e) Berpandangan jauh.
f)Menghayati tuntutan amal jamaie.
Pergerakkan Islamiyyah ini juga mempunyai unsur –unsur yang berlandaskan tarbiyyah iaitu melalui manhaj tarbiyyah. Manhaj Tarbiyyah merupakan perencanaan yang digunakan sesuatu harakah untuk dalam proses pentarbiyyahan ahlinya. Manhaj itu perlu merangkumi unsur-unsur berikut:
1. Marhalah tarbiyyah   
Rasulullah saw melakukan pentarbiyyahan berperingkat terhadap sahabat disebabkan perbezaan kemampuan dan tabiat mereka. Hassan al Banna sebagai pembawa tajdid dalam gerakan Islam menggariskan tiga marhalah Tarbiyyah:
a) Marhalah ta’rif: satu tahap pembersihan aqidah
b) Marhalah takwin : proses pembentukan rijal ad-dakwah
c) Marhalah Tanfiz : memastikan ahli yang ditarbiyyah berkualiti dari sudut praktikalnya.
2. Tarbiyyah melalui murabbi
Peranan murabbi perlu untuk membimbing dan memerhatikan peningkatan ilmu dan kefahaman, pembentukan syakhsiyyah serta penerusan amal yang diredhai Allah.
3. Tadrij
Kaedah ini perlu dilaksanakan dalam Tarbiyyah. Kemampuan menentukan tahap penekanan tarbiyyah ahli harakah perlu dimiliki oleh murabbi berdasarkan kawalan di setiap marhalah. Tidak semua ahli disamakan pengisian tarbiyyah sebaliknya berdasarkan pencapaian mereka pada setiap marhalah.
4. Tawazun
Keseimbangan tarbiyyah antara jasadiyyah dengan ruhiyyah amat perlu untuk mengelakkan terjadinya ahli yang terlalu memberi tumpuan kepada aspek tertentu sahaja.
Sedia maklum jika anda memahami konsep tarbiyyah ini, sudah pasti anda tahu bahawa tarbiyya ini dijalankan dalam konsep jamaah. Hali ini keranamelalui konsep berjamaah ini terdapat beberapa kepentingan sejagat bagi addin kita terutamanya.
Tujuan tarbiyyah dari sudut jamaah antara lain bolehlah disimpulkan kepada perkara-perkara berikut:
1) Membekalkan jamaah dengan faktor kemanusiaan yang mempunyai kelayakan di bidang-bidang berikut:
a) Bidang dakwah dan penerangan
b) Bidang amal dan harakah
c) Bidang pengurusan dan pentadbiran
d) Bidang kerja politik
e) Bidang sosial dan kemsyarakatan
f)  Bidang kerja ekonomi 
g)Bidang akademik
h) Bidang pendidikan dan pembinaan
i)  Bidang sukan
2) Membekalkan jamaah dengan tenaga kepimpinan yang baik, yang sudah dilatih dengan matang agar tenaga-tenaga itu dapat ditempatkan pada tempat-tempat yang diperlukan antara lain:
 a) Kepimpinan di bidang kerja fardi dan jamaie
 b)Kepimpinan di bidang kerja sosial
 c) Kepimpinan di bidang kerja politik, ekonomi, pengurusan, pentadbiran, pendidikan dan lain-lain.
Membekalkan jamaah dengan faktor-faktor kemanusiaan yang mampu menangani urusan yang berkaitan dengan jamaah-jamaah yang bersimpati dengan harakah atau jamaah-jamaah yang bermusuh dengannya.  Membekalkan jamaah dengan faktor-faktor kemanusiaan yang mampu memanjangkan fitrah jamaah kepada generasi-generasi yang akan datang.

Konklusinya, jika tarbiyyah berterusan lemah dalam kalangan ummah akan runtuhlah ummah kerana  harakah islamiyyah ataupun pergerakan Islam itu bergantung kepada Tarbiyyah Islamiyyah yang memainkan peranan penting selain daripada ahlinya iaitu kita, umat Islam yang menggerakkan tarbiyyah itu sendiri. Jika kita lari daripada konsep tarbiyyah yang asal ataupun tidak mempraktikkan konsep tarbiyyah ini akan kecundanglah para ahli iaitu umat Islam dan seterusnya menjadi impak kepada pentadbiran dunia yang sepatutnya dilaksana dengan pengangan syahadah. Para ahli yang juga pemimpin akan hilang arah tuju, lari daripada jemaah tarbiyyah dan akan muculah virus yang melumpuhkan Islam dan umatnya iaitu sifat dengki, khianat, , futur, riya’, cintakan pangkat, kemegahan, darjat dan sebagainya yang kini sudah jelas terpampang dihadapan kita semua dan sememangnya berlaku dalam reality kehidupan hari ini. Oleh itu, saya menyeru diri sendiri sahabat serta para saudara yang membaca artikel ini untuk menitik beratkan Tarbiyyah Islamiyyah dalam kehidupan kita agar tidak runtuh tamadun dan ummah agar kita bias mentadbir dunia ini kembali dengan kalimah syahadah yang satu. Takbir !!!
Artikel ini diolah semula untuk pemahaman yang lebih mudah.
Sumber:
*dppwp.wordpress.com/usrah/minggu-6-tajuk-i-tasawwur-tarbiyyah-islamiyyah/
*Kertas Kerja tasawwur tarbiyyah Islamiyyah (UM)
* Manhaj Daurah Tadribiyyah

No comments:

Post a Comment