Pages

Wednesday, July 3, 2013

#TEENACE


Bismillahhirahmanirahim,
Its been few days after #TeenACE  (Teenager Award, Convention and Exhibition) organized by Langit Ilahi.Com  and I start to rewrite whatever I gained from the event, MasyaAllah, its just too much knowledge and experiences that I had which some will not be able to describe by words but I try my best so that we can share this quench of knowledge borrowed from Almighty Allah.  So, here my first share about a talk by Bro Hamzah of Langit Ilahi…. * Bro Hamzah, the very first speaker who made my tears drops all the time during his talk, the talk wasn’t about violence or anything that can made one cry easily but just that its relate with our community and myself too, arghh susah nak describe…
“Ini siapa?” Pertanyaan yang berulang lebih 5 kali dari Bro Hamzah sambil menunjukkan  imej selebriti terkenal, ada yang dari Malaysia ada juga yang dari Korea…. Bergema dewan memberi jawapan penuh semangat nama-nama selebriti yang popular….Semanga, memang SEMAGANGAT
“Ini Siapa?” Pertanyaan tak berjawab dengan jawapan yang penuh semangat seperti tadi…Ada dua, tiga suara yang memberi respon, * Bro Hamzah menunjukkan imej ulama-ulama Islam seperti Hassan Al Banna, Abu ‘Ala al Maududi, Syeikh Abbas Assisi, Sheikh Khalid Ahmad Abu Syahud, Yusof Al Qadrawi dan lain-lain….. Aku mula sebak, TERASA? YES……Sangat, aku admit rasa macam nak hentak kepala kat dinding, rasa malu tahap dewa…. Air hangat mula mengalir dari kelopak, dan aku terus mendengar…..medengar dengan telinga, melihat dengan mata hati, berdoa pada Tuhan agar aku tak tuli untuk walau satu  bab ilmu yang disampaikan…..
" Umat hari ini sebenarnya sangat tenat, betul-betul tenat.
belum sempat sembuh daripada luka semalam, datang luka baru."
Itulah realiti  umat hari ni, which means kita yang mungkin baru nak dapat atau tuntut ilmu agama or else kukuhkan ilmu yang sedia ada yang suppose WAJIB  untuk kita buat  lemah, disogokkan dengan segala macam bentuk hiburan yang melalaikan sehingga menjadi lemah ibarat buih-buih di lautan, yes macam buih kat laut yang banyak , kecil and boleh ‘POP’ pecah,even tak sampai seminit else sesaaat mungkin….. *HIBURAN ITU FITRAH UNTUK SEMUA MANUSIA, ISLAM TAK HARAMKAN HIBURAN TAPI YANG MELALAIKAN ITU YANG HARAM*
Tak percaya? Kita soal jawab dengan JUJUR SEKALI LAGI……
Apakah perkara paling berharga dalam hidup kita? –SILA JAWAB DENGAN JUJUR WITHOUT ANALYSE SECARA HIPOKRIT
Adakah jawapan kita, tablet? kereta? Family? Rumah? Straight As? atau mungkin  cinta hati????
Atau NIKMAT berada dalam ISLAM itu sendiri? NIKMAT IMAN?
I have no doubt atau labelling with HARSH WORDS kalau korunk punya jawapan bukan NIKMAT ISLAM atau NIKMAT IMAN sebab levels of tarbiyyah kita tak sama, so hold my hands *secara MAYA sahaja * dan kita hijrah, sikit demi sikit, perlahan tapi sampai, kalau speed tapi accident pun tak guna* kita sama, masih belajar..belajar sepanjang masa, selagi hidup, selagi bernyawa…..
*tunduk TEARS DROPS*
Dan dalam taribiyyah akan sampai satu tahap kita rasa SANGAT nak CHANGE from bad to good…from good to better and from better to best… tapi ada suatu saat kita rasa SUSAH….sangat…amat…. ada je yang nak muncul, terpacul jadi penghalang, macam satu perasaan yang memang susah nak vanish even pakai CLOROX, tapi…Bro Hamzah  share ilmu, perasaan susah itu disebabkan sesuatu yang ada dalam diri setiap seorang daripada kita iaitu AIB, yes, AIB dalam diri yang mungkin kita sahaja yang tahu selain Allah dan MALAIKAT sekeliling kita…. AIB yang buat kita rasa hina, buat kita rasa tak mampu, buat kita rasa terseksa, AIB yang buat kita rasa lelah, nak berhenti dari terus CHANGE …
Aib kita mungkin berbeza, tapi kita kena cuba untuk VANISH AIB tuuu… Keaiban yang kita sayang sangat nak lepas…. KITA KENA LEPASKAN..KITA WAJIB LAWAN..KITA WAJIB CUBA UNTUK MENANG, KALAHKAN AIB YANG menjadi RAHSIA…AIB yang Allah tolong kita rahsiakan daripada semua….
Maka, kita WAJIB mencuba, sedikit demi sedikit…Kita BENCI AIB itu…. Lama-lama ia akan pergi, ia mungkin tinggalkan parut tapi kita jangan biarkan AIB lukakan kita sekali lagi….
Syeikh Khalid Ahmad Abu Syahud pernah bertanya
" Kalau hari ini hari terakhir kita, hati yang bagaimana yang kita nak bawak balik bertemu Allah s.w.t?"
Allah Ya Rabb, aku sendiri taka da jawapan yang A+ untuk soalan ini…
Dan Bro Hamzah sekali lagi bersuara,
Orang yang bijak ialah orang yang mempersiapkan dirinya untuk menghadapi mati .
Sebab dia tahu, kita kat dunia just a while perhaps few seconds lepas habis baca spills aku nii
Dan yang kekal to the power of infinity itu AKHIRAT…. Kita fikir, kita soal sekali lagi, what’s for dosa menggunung tinggi sebab nak kejar segala dunia and  lupakan pahala yang WAJIB kita kutip untuk NIKMAT SYURGA kat akhirat nanti, ye takk? Kalau bankrupt kat AKHIRAT tak ada BANK atau orang nak bagi LOAN PAHALA untuk masuk atau BELI SYURGA ….
To the end, aku nak cakap, GOLDEN WHISPER yang kau orang semuadan aku sendiri kena selalu bisik, tanya sama hati  is
" Allah suka tak kalau aku buat camni?"
KAU DENGAN AKU BOLEH FIKIR…. KALAU TAK TAHU TANYA ORANG YANG BOLEH PERCAYA BUKAN ORANG YANG HERET KITA MASUK LONGKANG KAT DUNIA ATAU YANG HERET KITA MASUK NERAKA KAT AKHIRAT….
*May Allah bless, aku mungkin tak pandai nak atur ayat macam Akhi Hilal Asyraf atau sentuh hati dengan jiwa macam Bro Hamzah buat dekat aku atau any participant TeenAce…Tapi aku just ingat satu benda yang Nabi Muhammad bersabda, Sampaikanlah dariku walau HANYA SATU AYAT…… Kalau aku salah, tolong, tolong betulkan, spill perception korunk, InsyaAllah aku reflek diri aku balik.
2348
030713
Light Of Cure {LOC} @ Nur Syiffa Rosman

No comments:

Post a Comment