Pages

Saturday, June 8, 2013

“memaksa untuk biasa:BUKAN HIPOKRIT”- kerana menuggu tanpa usaha itu RUGI



Aku bukan siapa-siapa untuk berhujah kencang mengenai soal spiritual ataupun agamaku, addin yang satu iaitu Islam serta tuntutanya kerana aku hanyalah hamba yang penuh noda dan dosa, tak pernah lari daripada kemungkaran tapi aku punya satu niat iaitu untuk cuba menjadi lebih baik daripada semalam, lebih baik daripada aku yang lampau dan niat suci yang satu ini aku peroleh dengan siatuasi yang kena dengan ungkapan “MEMAKSA UNTUK BIASA”

Aku yang dulu tak membenci tuntutan dan tak juga menghina orang yang melaksanakan tuntutan bahkan aku rasakan mereka HEBAT. Tapi aku tak tahu kenapa aku masih buta mengenai yang HAQ itu walhal sekelilingku hampir semuanya melaksanakan yang HAQ yang dituntut Tuhan. Aku yang lampau memegang kepada ungkapan kejahilan iaitu “ Aku tak mahu jadi hipokrit dengan sekejap bertudung, sekejap tidak atau kat sekolah bertudung tapi kat rumah free hair, dan juga nama je pakai tudung tapi dok dating dengan bukan halal tak tentu hala” dan apabila orang persoalkan kenapa aku tak bertudung aku juga biasa menggunakan ungkapan “ When you want to change to a better one, let it come from your heart, no force, no pressure just let it flow and blow as it should be, Hidayah tu milik Allah dan hati kita Allah yang pegang dan sekali lagi AKU TAK NAK JADI HIPOKRIT”

Masa terus berjalan, aku dikelilingi mereka yang punya fikrah (pemikiran) Islam dan juga mereka yang sedang cuba untuk menjadi baik dari yang lampau. Aku yang masih dungu dengan kejahilan tak punya kesedaran bahawa environment rabbani itulah saluran ataupun lintasan untuk aku peroleh Hidayah Allah. Aku  yang tinggal di asrama penuh yang sendat dengan peraturan ketat mengenai AURAT dan IBADAT berterusan memberontak di dalam hati. Aku ikut peraturan manusia  yang mahukan pelajar bertudung sewaktu hari akademik serta waktu lain selagi di dalam kawasan asrama dan aku juga tanpa rasa bersalah akan mencabut tudung setelah aku keluar dari kawasan WAJIB MENUTUP AURAT itu. Tapi 5 tahun semenjak tingkatan 1 hingga tingkatan 5 membuatkan aku biasa dengan keadaan terpaksa mengenakan segalanya yang menutup aurat. Sebenarnya bukan 5 tahun tapi 3 tahun kerana di hujung tahun tingkatan tiga aku sudah mula mengenakan selendang yang waktu itu popular dengan tren “TUDUNG YUNA”. Selendang yang aku pakai jarang, tak mentup keseluruhan dada serta baju yang muat-muat serta jeans yang mengikut alur kaki dan peha. Bagi aku waktu itu aku sudah dikira menutup aurat dan itu adalah suatu penghijrahan yang baik, sudah lebih daripada ok. Hidup aku diteruskan, tingkatan 4 dan tingkatan 5 di asrama penuh cumanya berbeza sekolah. Di sekolah yang baru ini suasana Islamic lebih terasa, dengan cubemate yang juga orang kuat Badan Dakwah Pelajar (BADAR) namun aku masih aku, aku masih si dia yang memberontak jika aku TAK SUKA dan juga si dia yang terbuka untuk menjadi pendengar walaupun terkena BATANG HIDUNG SENDIRI. Di sekolah baru, aku lebih kerap menghadiri usrah kerana ianya WAJIB dan perisianya pula bukan sekadar AURAT atau DISIPLIN si pelajar puteri tetapi usrahnya menyeluruh tentang hidup seorang Islam. Aku juga dimanjakan dengan sesi tazkirah daripada setiap sahabat di dorm setiap malam selepas habis bacaan Al-Mulk dan ayat-ayat suci lain, tak lari daripada giliran aku juga turut memberi tazkirah. Aku yang gemar membaca juga mula membeli pelbagai bahan bacaan berunsur Islamic selain menumpang sekaki  bahan bacaan cubemate yang turut mencintai buku dan bahan bacaan. Sewaktu itulah aku mula menjadi pemikir selain daripada menjadi pemberontak dan pengarah. Aku menjadi pemikir dan mula mengunakan mata hati untuk melihat dunia dan manusia. 

Habis tingkatan 5, aku tak punya identiti Islamic yang bersih lagi, tapi aku teruskan pembacaan, aku teruskan usaha rapat dengan mereka yang mewangi dalam Islam, yang sedang cuba berubah untuk menjadi Islam sejati. Hinggalah suatu masa, aku mula mengenal usrah yang sebenar untuk berada didalam lingkungan mereka yang berfikrah Islam. Aku juga diberi kepercayaan untuk meneruskan legasi kepimpinan Islam sewaktu aku bergelar pelajar Pra Universiti. Aku pada waktu itu tak berubah drastik mengenakan hijab berbidang 60’ atau jubah serta baju longgar hanya kerana aku diberi amanaha dan tanggungjawab untuk memimpin Organisasi Kepimpinan Pelajar Islam, Oh ya, stoking pun aku hanya kadang-kadang pakai, kadang kadang tidak. Sampailah suatu petang sewaktu aku ingin ke masjid bagi menunaikan solat berjemaah Maghrib aku mulai terfikir, “ Ruginya aku setakat kaki yang tak berapa nampak ni menjadi saham aku ke neraka. Haish setakat stoking je, apa salah kalau pakai terus, dulu kat asrama boleh je aku sarung sampai ke malam, kenapa sekarang pulak tak boleh? Kemudianya aku terus sarungkan stoking dan turun dari bilik tingkat tiga. Mata aku terarah ke sekujur figura manusia yang berpakaian ketat dan bertudung singkat. Hati aku terdetik lagi, Ya Allah aku yang perempuan ni pandang pun dah terasa semacam pelik, apatah lagi mata-mata lelaki yang memandang. HUH, dan hati aku sudah berkata, bahawa diri ini patut lakukan sesuatu. Usai berjemaah di masjid aku pulang semula ke bilik dan terus menelefon ibu, aku maklumkan untuk bertudung 60’ dan seperti yang dijangka ibu menyoal kenapa dan siapa yang menyuruh. Aku ceritakan hal yang sebenar, dan ibu memberi amaran untuk aku jika sudah bertudung labuh jangan setakat hangat-hangat tahi ayam, jangan sekejap aje. Seperti berpasir air liur yang aku telan. Aku sudah nekad untuk teruskan, sampai bila aku mahu terperangkap dalam kejahilan atau sampai bila aku mahu berada di takuk yang sama. Aku mencabar diri aku.

Hari yang berikut diteruskan dengan diri yang bertudung 60’ dan pakaian yang mengikut syariat. Tapi aku masih si dia yang memakai JEANS cuma bukan lagi JEANS yang menampakkan figura menjolok mata. Aku cuba sedikit demi sedikit. Aku memaksa diri aku untuk biasa kerana aku tahu Allah itu akan MARAH jika aku berlagak tak tahu dan hanya menunggu Hidayah tanpa usaha. Alhamdulillah masih diteruskan usaha aku hingga kini.
Halangan yang terbesar ialah untuk ISTIQAMAH tapi caranya ada untuk kita pastikan kita berada di zon istiqamah. Kita basahkan lidah dengan zikrullah dan kita dekatkan diri dengan mereka yang mewangi dalam Islam melalui USRAH tapi ini tak bermakna kita memandang jijik mereka yang  jauh dari Islam kerana aku sedar mereka itu ialah sebahagian daripada aku yang dahulu. Aku juga memperbanyakkan pembacaan mengenai Islam agar aku sentiasa merasa kebesarannya dan agar aku tak terleka dengan hidonistik dunia yang melampau agar aku seimbang dunia dan akhirat.Setakat hidup dalam taribiyyah tak lengkap diri seorang Islam, jika ilmu di dada diguna seorang diri juga tak lengkap pakej seorang Islam, aku mula sebarkan CintaNya melalui dakwah kerana kita rantaian dakwah Rasulullah S.A.W agar aku juga mampu mengingatkan diri aku yang mudah alpa terleka selain mengingatkan orang lain.

Aku ceritakan secara ringkas bukan untuk menunjukkan betapa aku setaraf BIDADARI SYURGA atau betapa SUCI dan PUTIHNYA aku tanpa noda tetapi aku coretkan untuk kalian di LUAR menjadi si pemikir dan sedar yang KITA PERLU MEMAKSA UNTUK BIASA bukan hanya MENUNGGU tanpa USAHA. Aku hanyalah si hamba yang penuh noda dan sedang menjadi si dia yang lebih baik daripada si dia yang lampau. Moga kita sentiasa dirahmati Allah…Berusahalah untuk menjadi yang lebih baik kerana setiap usaha itu Allah hitung, Allah tak pernah terlelap untuk tak menghitung, Allah tak pernah leka untuk tak melihat, tak mendengar rintihan HAMBANYA. Sungguh aku sayangkan kalian walupun kita tak saling kenal kerana kita bernafas dengan tautan hati cinta abadi si pemilik cinta hakiki, Allah.
~LOC~
080613
1855
RainTown


No comments:

Post a Comment