"ORANG YANG TAK DI ISI TAK BOLEH MENGISI"
Banyak kali pula ternampak ayat itu belakangan ini. Uhuk.
Memandangkan baru-baru ni cuti yang sangat panjang dan pastinya
kebiasaan pada waktu cuti akan terputus daripada bekalan-bekalan iman
kerana melancong ke sana dan kemari yang akhirnya boleh menyebabkan anda
'sarapan'* (baca : futur). Memikirkan ayat di atas, ada benarnya juga.
Mana mungkin seorang yang tidak diisi bisa mengisi orang lain sedangkan
tiada perkara dia yang ingin diberi. Seharusnya ia bergerak sekali.
Diisi dan akhirnya mengisi pula orang lain. Seterusnya akan terbentuklah
piramid manusia yang saling isi-mengisi.
Tapi adakah selamanya
anda ingin mengharapkan daripada jemaah, persatuan mahupun murabbi anda
untuk mengisi diri anda? Jika tiada program maka tiadalah isi dan jika
ada program adalah isi. Begitu? Jika mereka sibuk ingin mengisi anda
siapa pula ingin mengisi mereka? Eh?
Untuk pengetahuan anda, jarak
antara wahyu pertama dan kedua adalah 6 bulan mengikut pendapat yang
paling kuat. Jadi apa yang anda jangka baginda lakukan dalam tempoh
sebegitu tanpa wahyu untuk mengisi diri baginda? Dan 6 bulan itu
bukanlah tempoh waktu yang singkat. Tapi baginda masih mampu meneruskan
perujuangan dengan laju. Baiklah mungkin baginda itu nabi. Tengok pula
Mus'ab b Umair yang dihantar oleh Rasulullah untuk menjadi wakil Islam
ke Madinah selepas perjanjian Aqabah pertama. Selama setahun beliau di
Madinah keseorangan tanpa sentuhan daripada nabi mahupun sahabat. Tapi
akhirnya beliau masih berjaya bertahan bahkan bertambah pula bilangan
pengikut risalah ini berganda-ganda.
|
(sahabat Circle Of Love) |
Anda masih mahu 'sarapan'?
Banyak lagi kisah-kisah agung yang menceritakan soal tidak diisi ini.
Itulah yang dinamakan Tarbiyah Dzatiyah atau Pendidikan Kendiri. Dengan
tarbiyah inilah Mus'ab mampu untuk bertahan walaupun seorang diri.
Lemahnya kita hari ini apabila lama ditinggal oleh murabbi adalah kerana
kurangnya tarbiyah dzatiyah. Apabila mutabaah turun sahaja salahkan
murabbi kerana tak ziarah, tak buat liqo dan sebagainya. Sampai bilakah
kita ingin bergantung pada mereka dan mereka juga seorang manusia.
Sebetulnya, semakin lama kita ditarbiyah maka semakin kurang
pergantungan pada murabbi. Ini tidak, sudah 10 tahun berbulatan gembira
pun masih mengharapkan naqib adakan program untuk dirinya. Sifirnya sama
sahaja seperti kehidupan seharian kita. Sewaktu di sekolah rendah,
makan minum dan pengangkutan ke sekolah semuanya mak dan ayah kita
uruskan. Kemudian masuk sekolah menengah pula, sudah mula berdikari
tinggal di asrama. Makan dan minum pun sudah pandai serba-sedikit untuk
diuruskan sendiri. Di zaman mahasiswa, hampir segalanya dilakukan
sendiri. Selepas kahwin, bukan setakat makan dan minum sendiri dijaga
bahkan anak isteri juga perlu diuruskan.
Makanan apakah Tarbiyah Dzatiyah tu? Macam mana nak dipraktikkan?
Secara mudahnya bagaimana anda membina diri anda dengan usaha sendiri.
Praktikalnya adalah dengan amalan-amalan harian seperti solat malam,
zikir, bacaan ilmiah, dan solat-solat sunat. Perkara inilah yang akan
menguatkan lagi kekuatan dalaman kita. Anda mungkin boleh menjaga solat
ketika beramai-ramai tapi apabila keseorangan? Bilamana duduk sesama
orang yang baik segalanya terjaga, bila sorang-sorang pula satu helai
al-Quran pun berat dibuka. Itulah pentingnya untuk membina tarbiyah
dzatiyah kerana akhirnya di mahsyar nanti pun akan dihisab secara
individu bukannya secara kolektif. Dan apabila hebatnya tarbiyah
dzatiyah, anda tidak akan mudah terpengaruh fahaman yang salah kerana
anda mempunyai pendirian dan jati diri yang kuat. Berani untuk kehadapan
menegakkan yang hak.
Jadi bagaimana? Masih mahu ber'sarapan' dan terus menyalahkan murabbi? Atau terus berlari membina tarbiyah dzatiyah?
peace ^-^
Jzkk.
*futur=فتور yang bermaksud lemah, putus asa atau jatuh.
satu lagi kalimah arab yang sama bunyinya adalah فطور yang bermaksud sarapan.
~sharing dari sahabat akhi Abrar Wahidan Jzkk...~
No comments:
Post a Comment